Najczęściej zadawane pytania - FAQ
1. Czym jest usługa hostingu stron WWW na serwerach UG ?
Usługa ta polega na udostępnianiu społeczności akademickiej przestrzeni na serwerach UG pod strony Internetowe związane z działalnością akademicką. Niniejsze FAQ jest przeznaczone dla użytkowników serwera.
2. Kto i do jakich celów może uzyskać konto na serwerze ?
- Strony konferencji naukowych
- Strony projektów naukowych
- Strony stowarzyszeń związanych z UG
- Strony kół naukowych, organizacji studenckich
- Strony organizacji ogólnouniwersyteckich
- Strony domowe pracowników i doktorantów
3. W jaki sposób uzyskać konto na serwerze?
Konta na strony WWW zakładane są na podstawie wniosku skierowanego do Zastępcy Kanclerza ds. Informatyzacji UG (dr hab. Jacek Winiarski, prof UG).
4. Co powinien zawierać wniosek o konto na serwerze ?
- informację o przeznaczeniu konta
- dane personalne i kontaktowe wyznaczonego opiekuna konta (status, email, tel.)
- ilość potrzebnego miejsca na dysku, domyślnie 1 GB
- proponowaną nazwę poddomeny w domenie ug.edu.pl lub własnej domeny
- jeżeli potrzebny to prośbę o adres mailowy w domenie ug.edu.pl lub poddomenie (szczegóły pytanie 5)
- prośbę o bazę danych lub dostęp do centralnego systemu CMS (WordPress lub Drupal)
- podpis kierownika jednostki, projektu, konferencji lub opiekuna koła naukowego.
5. Na jakich zasadach mogę otrzymać adres mailowy ?
Prośba o adres mailowy w domenie ug.edu.pl lub w poddomenie (nazwa@adres_strony.ug.edu.pl),
powinna być uwzględniona we wniosku o konto. Adres ten może być dedykowaną skrzynkę pocztową
lub przekierowaniem na istniejące już konto na serwerze UG.
6. Jakie zasady bezpieczeństwa obowiązują na serwerze?
Korzystając z serwera należy bezwzględnie przestrzegać następujących zasad:
- ochrona hasła (nie udostępniamy nikomu hasła, nie zapisujemy jawnie haseł na serwerze),
- logowanie na konto tylko za pomocą szyfrowanych protokołów (przesyłamy pliki za pomocą
szyfrowanego FTPSa itd., tworzymy szyfrowane logowania do własnych paneli administracyjnych itd.),
- nie instalowanie zewnętrznego oprogramowania na serwerze bez zgody administratora
(nie instalujemy żadnych terminali PHP, własnych instancji PHPMyAdmin),
z wyjątkiem własnych systemów CMS, które powinny być stale aktualizowane.
- zaleca się korzystanie z centralnych systemów CMS (szczegóły pytanie 9)
- w przypadku własnych lub CMSowych paneli administracyjnych stosowanie szyfrowanych połączeń
https (szczegóły Pytanie13),
7. Jak przesłać pliki na konto?
Do przesyłania plików na konto służy usługa FTPS, działająca na porcie 21.
Różni się ona od tradycyjnej usługi FTP wymogiem obowiązkowej autoryzacji TLS
( FTPS - AUTH TLS). Dlatego pliki kopiować należy tylko za pomocą programów klienckich FTP
z obsługą szyfrowanych połączeń FTPS.
Poniżej przedstawione są instrukcje konfiguracji najpopularniejszych programów do obsługi FTPS
(opis pojawi się po kliknięciu na nazwę danego programu):
Nazwa programu (opis) | System Operacyjny | Skąd pobrać |
Total Commander z OpenSSL | Windows 98,2000,XP,Vista,7 | Total Commander OpenSSL |
WinSCP | Windows 98,2000,XP,Vista,7 | WinSCP |
FileZilla | Windows XP,Vista,7, Linux, UNIX | FileZilla |
FireFTP (plugin Firefoksa) | Przeglądarka internetowa Mozilla Firefox | FireFTP |
Kasablanca | KDE (Linux, UNIX) | Kasablanca |
kio-ftps | KDE (Linux, UNIX) | kio-ftps |
curl | Widows, Linux, UNIX | curl |
8. Mój CMS wymaga usługi FTP do wgrywania pluginów itp. Co mam zrobić?
Niektóre CMS-y (np. Joomla) wykorzystują usługę FTP do instalowania pluginów, tematów
i innych dodatków, lecz często nie potrafią skorzystać z usługi FTPS (jak bardziej zaawansowane CMS-y
typu WordPress). Dla potrzeb tych systemów uruchomiony został nieszyfrowany serwer FTP,
dostępny tylko lokalnie (z poziomu np. CMS-a), a niedostępny z zewnątrz. Osoby, które chcą skorzystać
z tej usługi, proszone są o kontakt z administratorem, gdyż dostęp do niej jest przydzielany indywidualnie.
9. Dlaczego najlepiej skorzystać z WordPressa lub Drupala dostępnego na serwerze?
WordPress oraz Drupal udostępniany przez serwer daje webmasterowi dokładnie
takie same możliwości edycyjne jak samodzielnie zainstalowany na własnym koncie,
a jest znacznie bezpieczniejszy i aktualizowany na bieżąco.
10. Jak skonfigurować klienta FTPS w WordPressie?
host: localhost
user: nasza_nazwa
hasło: nasze_hasło
typ serwera: ftp (SSL)
11. Jakie bazy danych są dostępne z poziomu serwera
Z poziomu serwera jest baza MySQL, w razie potrzeby jesteśmy skłonni rozważyć instalację innej bazy.
12. Jak dokonać ręcznych wpisów w bazach MySQL - czy jest PHPMyAdmin?
Na serwerze jest zainstalowany PHPMyAdmin, który obsuguje każdą bazę dostępną z poziomu serwera.
13. Czy mogę korzystać z szyfrowanego połączenia HTTPS?
Tak. Do każdego konta na serwerze dodajemy możliwość skorzystania z szyfrowanego
połączenia HTTPS. Aby je wywołać, wystarczy otworzyć stronę za pomocą linka
https://moja_nazwa.ug.edu.pl/cokolwiek.
Zalecane jest, aby chronić w ten sposób panele administracyjne CMSów oraz wszelkie strony logowania.
Aby wymusić stosowanie szyfrowanego połączenia w danym katalogu, można skorzystać z następującego
przekierowania, umieszczonego w danym katalogu, w pliku .htaccess z następującym wpisem:
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTPS} off
RewriteRule .* https://%{SERVER_NAME}%{REQUEST_URI} [R,L]
UWAGA! Certyfikat dla stron WWW stosowany na UG działa prawidłowo tylko dla adresów
https://nazwa.ug.edu.pl. Próba otworzenia strony np. https://www.nazwa.ug.edu.pl/
spowoduje pojawienie się ostrzeżenia lub błędu w przeglądarce internetowej.
14. Co z prawami zapisu plików przez serwer WWW?
Serwer WWW jest tak skonfigurowany, aby zapis z poziomu stron HTTP lub skryptów PHP
odbywał się z prawami użytkownika, na którego koncie znajduje się strona.
15. Dlaczego przez przeglądarkę nie mogę wylistować katalogu public_html?
Ze względów bezpieczeństwa w katalogu public_html i jego podkatalogach zostało wyłączone
listowanie plików i katalogów. Aby je włączyć, należy w danym katalogu stworzyć plik .htaccess
z następującym wpisem:
Options Indexes
16. Dlaczego nie mogę wrzucić żadnych plików na serwer?
Problem z dodaniem nowych zdjęć, obrazów, załączników lub wtyczek do strony,
oznacza że użytkownik przekroczył przyznany mu limit na serwerze.
Domyślnie każdy użytkownik podczas zakładania konta otrzymuje limit 1GB przestrzeni.
Prośbę o zwiększenie quoty z uzasadnieniem należy kierować do administratora, na adres mailowy: webhosting (at) ug.edu.pl
17. Nie udało mi się zalogować kilka razy do panelu administracyjnego WordPress, a
teraz nie ładuje się zawartość strony.
Ze względów bezpieczeństwa serwer blokuje dostęp z komputera na którym dokonano 5 nieudanych próby
zalogowania się. Okres trwania blokady to 60 minut, po którym zalecamy skorzystać z funkcji odzyskaj hasło.
18. Czy mogę liczyć na pomoc ze strony administratora serwera przy wprowadzaniu treści na moją stronę ?
Nie, ponieważ administrator serwera nie zajmuje się wprowadzaniem treści na strony.
19. Komu zgłaszać prośby, pytania lub uwagi dotyczące kont na serwerze?
Administratorowi, na adres mailowy: webhosting (at) ug.edu.pl
|